Lureri blant telefonselgere

Useriøse telefonselgere har oppgitt feilaktig samarbeid med Helgeland Kraft. De later også til å vite hva du betaler for strømmen din slik at deres tilbud fremstår bedre, og mange føler seg lurt. Helgeland Kraft har samlet noen kontrollspørsmål du kan stille telefonselgerne for å unngå lureri.



Unngå fallgruver

Konkurransen om strømkundene i markedet øker stadig. Mange strømleverandører bruker call-selskap og Helgeland Kraft har fått tilbakemelding fra kunder på Helgeland at de nærmest ringes ned at pågående selgere.

– Avtaler som selges over telefon er ofte lite transparente og det er vanskelig for kunden å vite hvilket produkt, vilkår og pris de egentlig får, sier leder for bedriftssalg, Lars Andreas Østvik.

Han mener det er sunt med konkurranse fordi det skjerper Helgeland Kraft som lokal leverandør.

– Vi jobber hele tiden for å være konkurransedyktige på både priser og tjenester. Vi opplever at mange av våre kunder kontakter oss når de mottar tilbud fra andre leverandører, og det er noe vi setter pris på. Det er veldig sjelden vi opplever at kunder har fått tilbud på strømavtaler vi ikke kan matche med vår prisgaranti.

Østvik oppfordrer kundene til å stille enkelte kontrollspørsmål før man inngår nye avtaler:

  • Spør om skriftlig dokumentasjon på avtalevilkår og produkt
  • Sjekk bindingstid og kostnader ved opphør
  • Hva inngår i den totale strømprisen?
  • Dersom telefonselgeren sier at kunden kan spare tusenvis av kroner, få dokumentasjon på dette
  • Få navn og nummer til den som ringer

Gjennomfakturering

– Vi har fått melding fra kunder om at selgere fra enkelte andre leverandører oppgir at de har inngått samarbeid med Helgeland Kraft. Dette er ikke tilfelle, sier nettsjef i Helgeland Kraft Frode Valla.

Selgerne henviser til at du kan kjøpe strøm fra dem og nettleie fra Helgeland Kraft og få det på samme faktura. Dette er riktig, siden Helgeland Kraft Nett som nettleverandør leverer gjennomfakturering, men det er ikke snakk om et samarbeid med en enkelt aktør.

– Alle nettselskap plikter å gi alle strømselskap samme muligheter. Det betyr ikke at vi samarbeider med noen av disse selskapene, men oppfyller myndighetenes pålegg om gjennomfakturering, sier han. 

I et konkurranseutsatt strømmarked er det ikke uvanlig at selgere fra ulike strømselskap tilbyr rabatter og spesialavtaler for strøm. Dessverre finnes det selgere som er mindre seriøse enn andre, og det lønner det seg å være kritisk til informasjonen du får oppgitt.
Det er nemlig bare kunden og Helgeland Kraft som har riktig informasjon om hvilken strømavtale og pris man betaler.