Står i mot presset: Nekter å bytte strømleverandør

Han har blitt nedringt av telefonselgere, men velger Helgeland Kraft. De som lever i det lille øysamfunnet på Vega ser effekten av å kjøpe strøm lokalt.


Det er en vanlig dag i driften av den lokale sparbutikken på Vega. Kjøpmann Alf Johan Breivik blir avbrutt i arbeidsdagen av en telefon han egentlig ikke ønsker. 
– Er du ikke interessert i å spare penger?, sa telefonselgeren i den andre enden, da jeg sa jeg ikke var interessert. Jeg har avvist mange, sier Breivik. 

 Den 44 år gamle familiefaren driver næring og får derfor ekstra mange telefoner, men det er en vesentlig ting de andre strømleverandørene ikke kan tilby. 
– Jeg sitter i kommunestyret og ser hvor mye Helgeland Kraft gir tilbake til lokalsamfunnet. Kraftlaget fordeler overskuddet til kommunene og pengene kommer meget godt med til å opprettholde et samfunn her ute, sier Breivik. 

Kjemper for lokalsamfunnet

På Vega er det 1200 fastboende som lever et helt annet liv enn i en storby. Sponsingen til lokale idrettslag og kommuneøkonomi merkes ekstra godt der få bedrifter skal drive samfunnsutviklingen. Breivik driver Sparbutikken sin i solidaritetens ånd og tar blant annet ikke inn blomster i butikken sin, for å ikke ødelegge for den lokale blomsterforretningen. 
– Gjennom Sparkjeden har jeg også mulighet til å signere en avtale om strøm med Norgesenergi om jeg vil. Det vil jeg ikke, fordi det vil ikke være samfunnsnyttig for Vega. Om disse selskapene andre steder gir tilbake til samfunnet så er det i alle fall ikke til Vega, sier Breivik. 
– Han forteller at han pleier å spørre telefonselgerne om de vet på hvilken måte sitt selskap gir tilbake til samfunnet, men at de blir svar skyldig. 
– Jeg pleier å stille dem vanskelige spørsmål om hva de kan gjøre for lokalsamfunnet og hvor overskuddet blir fordelt, men det høres ut som de ringer fra et callsenter og egentlig bare leser fra en dataskjerm. De er innleid fra selskapene og har ikke den kunnskapen, sier Breivik. 
– De fleste telefonene kommer fra seriøse selskaper, sier Breivik, men han kommer med en klar oppfordring. 
– Det kommer telefoner fra både seriøse og useriøse selgere. Så lenge det er lovlig må de virkelig bare ringe, men de bør ta et nei for et nei. Mange fortsetter og gir seg ikke og dette vil jeg tro at flere enn meg synes er utrivelig, sier Breivik. 

Sunn konkurranse

Det er fri konkurranse i strømbransjen og det mener markedssjef i Helgeland Kraft, Arild Markussen er bra for kunden. Han mener dette gjør at Helgeland Kraft blir mer skjerpet og sørger for å være enda mer konkurransedyktig på pris. 
– Strøm er det vi kaller et lavinteresseprodukt og hvis man skal få solgt strøm er det telemarketing som gjelder. Det har vi full forståelse for, men det er viktig for oss at kundene våre ikke blir lurt. Jeg vil oppfordre de som får det de mener er et godt tilbud om å ringe oss, så er jeg sikker på at vi kan finne en løsning, sier Markussen. 

Her er noen kontrollspørsmål du kan stille om du blir oppringt: 
- Spør om skriftlig dokumentasjon på avtalevilkår og produkt.
- Sjekk bindingstid og kostnader ved opphør.
- Hva inngår i den totale strømprisen.
- Dersom telefonselgeren sier at kunden kan spare tusenvis av kroner, få dokumentasjon på dette.
- Få navn og nummer til den som ringer.