Hva betyr all informasjonen på strømregningen?

Lurer du på hva alle de ulike begrepene på strømregningen faktisk betyr? Det forstår vi godt.

Vi får ofte henvendelser fra kunder som sliter med å forstå den delen av strømregningen som kalles «fakturaspesifikasjon». De mange linjene med datoer, begreper og summer er rett og slett en logg over kommunikasjonen mellom din strømmåler og våre systemer i fakturaperioden.

Fakturaspesifikasjonen er en kommunikasjonslogg

Hvert punkt i loggen viser hvilken informasjon som er oversendt til oss etter brudd i kontakten mellom måleren din og våre systemer. Små brudd i kontakten er med andre ord helt vanlig, og det er etter disse bruddene at systemet «oppdateres» og et punkt i fakturaspesifikasjon oppstår.

For å gjøre fakturaspesifikasjonen litt enklere å forstå, har vi laget en oversikt over hva de ulike begrepene betyr. Du kan trykke på punktene under for å få frem mer informasjon.

Side 1

Side 2

  • 1. Ditt navn og adresse

    Her finner du ditt navn og adressen vi har registrert på deg.

  • 2. Generell informasjon

    Her finner du generell informasjon om fakturaen. 

  • 3. Betalingsfrist

    Her finner du betalingsfrist for beløpet på fakturaen.

  • 4. Beløpet du skal betale
  • 5. KID

    KID-nummeret brukes ved betaling av faktura. 

  • 6. Kontonummer

    Kontonummeret som faktura skal betales til.

  • 7. Fast årsbeløp

    Det faste årsbeløpet er prisen det koster å ha en strømmåler tilknyttet nettet. Beløpet deles på 12 og faktureres månedlig. Du kan lese mer om de gjeldene prisene her.

  • 8. Strømpris

    Gjeldende pris per kWh på tidspunkt for forbruk. 

  • 9. Energiledd

    Energiledd er prisen det koster å frakte og levere strømmen via strømnettet og hjem til deg. Du kan lese mer om de gjeldene prisene her.

  • 10. Forbruksavgift

    Forbruksavgiften er en statlig avgift per kWh. Satsene fastsettes av staten. Her finner du gjeldende satser for forbrukavgiften.

  • 11. Avgift energifondet

    Avgift til Energifondet er en statlig avgift per kWh. Satsene fastsettes av staten. 

  • 12. Godskriving av kWh

    Godskriving av det som tidligere er for mye fakturert. Dersom man har betalt litt for mye eller litt for lite på forrige strømregning, blir dette korrigert eller godskrevet. 

  • Lurer du på eFaktura og avtalegiro?

    Dersom man ikke ønsker å motta papirfaktura må man opprette eFaktura (elektronisk faktura) eller e-postfaktura.
    Med eFaktura får man varsel i mobilbank, nettbank og på e-post når det har kommet ny eFaktura, og denne må godkjennes før den blir betalt.

    En avtalegiro er en avtale man oppretter med banken som gjør at regningen blir betalt automatisk på forfallsdato.
    Vi er pliktige til å sende ut faktura, selv om kunden har opprettet avtalegiro. Det betyr at kundene må opprette e-faktura eller epostfaktura for å slippe å motta faktura i postkassen. 

  • Kan jeg få betalingsutsettelse?

    Dersom du skal utsette betalingen i 14 dager kan dette gjøres via Min Side så fremt alle andre fakturaer er betalt og beløpet på faktura ikke er for høyt. Ta kontakt med kundesenteret dersom du ønsker betalingsutsettelse på over en måned. Det blir automatisk lagt til forsinkelsesrenter på utsettelsen.