Spørsmål og svar - Alle Spørsmål og Svar

Kundeforhold

  • Hvordan endrer jeg opplysningene om meg?

    Dersom du ønsker å endre dine personopplysninger kan du selv gjøre dette ved å logge inn på min side.

    Husk å melde inn endringen til ditt nettselskap. Hvis ikke dette gjøres risikerer vi at nettselskapet sin informasjon overstyrer vår, og endringen går tilbake til den informasjonen nettselskapet har. 

Avtaler og priser

  • Hva er fastpris?

    Fastpris betyr at du betaler samme pris for strømmen uansett hvordan markedsutviklingen er, omtrent som fastrente. Med fastpris vet du på forhånd hvor mye du skal betale for strømmen du bruker i hele avtaleperioden.

    Summen på faktura varierer i avtaleperioden kun ut fra hvor mye strøm du har brukt.

  • Kan jeg ta med meg fastprisavtalen når jeg flytter?

    En fastprisavtale er bindende i avtaleperioden. Hos Helgeland Kraft kan du ta med deg fastprisavtalen dersom du flytter. Ta kontakt med oss så ordner vi dette for deg.

    Dersom avtalen brytes i bindingstiden vil du bli belastet med et kanselleringsgebyr. Gebyret varierer ut fra lengden du har igjen på avtalen og hvor mye strøm du bruker.

  • Har jeg bindingstid på avtalen min?

    De fleste avtalene våre er uten bindingstid. Du kan selv sjekke om avtalen har bindingstid ved å logge inn på min side, eller ved å kontakte oss. 

    Fastprisavtaler er bindende i perioden du har fastpris. Du vil bli varslet før avtalen utgår slik at du har mulighet til å inngå ny fastprisavtale dersom du ønsker det. Dersom du ikke velger ny fastprisavtale går du automatisk over på vårt produkt variabel kraft. 

    Dersom du bryter en avtale med bindingstid må du betale et kanselleringsgebyr. Gebyret kan variere ut fra hvilken avtale du har og hvor lang tid du har igjen av bindingstiden.

  • Hva er elsertifikat?

    Elsertifikat er en statlig avgift som skal bidra til økt produksjon av fornybar energi. Elsertifikatmarkedet er felles for Norge og Sverige og ble vedtatt av stortinget i 2012. Prisen på elsertifikater kan variere ut fra innkjøpsprisen.

    Alle våre produkter er inkludert elsertifikat med midre noe annet er spesifisert.

  • Hva er forskjellen mellom spot og variabel avtale?

    Spotpris, også kalt innkjøpspris, er den prisen Helgeland Kraft kjøper inn strømmen for på strømbørsen. Spotprisen endrer seg fra time til time og man får derfor med seg alle svingningene i markedet. For de kundene som enda ikke er timesmålte, bruker vi Nord Pool sin månedlige spotpris for det området kunden bor i som grunnlag for fakturering. Dette følger retningslinjer satt av Konkurransetilsynet.

    Variabel pris settes i forkant og prises ut fra utviklingen i markedet og konkurransen mellom strømleverandørene. Avtalen er litt mer forutsigbar ettersom kunden vet prisen i forkant.

Faktura

  • Er det gebyr på faktura?

    Du får ikke gebyr på faktura om du har eFaktura eller om du mottar din faktura på epost. 

    Dersom du mottar faktura pr. post vil det påfølge et fakturagebyr på 61,25 kr inkl. mva.

  • Får jeg nettleie og strøm på samme faktura?

    Kunder som har Linea eller Arva (Nordlandsnett) som nettleverandør får nettleie og strøm på samme faktura.

    Alle andre kunder får nettleie på egen faktura fra nettleverandør, og strøm på egen faktura fra oss.

  • Kan jeg utsette betalingen?

    Dersom du ønsker å utsette betalingen en måned, må du kontakte kundesenteret.
    Vær oppmerksom på at det tilkommer forsinkelsesrenter på utsatte fakturaer etter gjeldende satser.

  • Hvor leverer jeg måleravlesning

    Alle kunder i Norge er tilbudt automatisk strømmåler, og disse trenger ikke lese av måleren.

    De som ikke har automatisk strømmåler bør sende inn måleravlesing for å få mest mulig riktig faktura.

    Det er din netteier som er ansvarlig for å hente inn din måleravlesning.

  • Hva gjør jeg hvis strømforbruket mitt er feil?

    Strømforbruket får vi av ditt nettselskap hver dag, som virkelig eller stipulert avlesning.

    Dersom vi mottar en stipulert avlesning, vil den bli rettet opp når netteier har hentet inn en virkelig avlesning. Dersom stipuleringen er for høy eller lav vil dette bli regulert neste gang vi mottar gyldig avlesning og neste faktura vil inneholde eventuelle korrigeringer.

Ny faktura

  • Hva gjør jeg med eFaktura?

    Hvis du har en eFaktura-avtale med oss fra før vil den bli automatisk oppdatert med vårt nye kontonummer.

  • Hva gjør jeg med AvtaleGiro?

    Hvis du allerede har AvtaleGiro med oss vil den bli oppdatert automatisk med vårt nye kontonummer.

  • Jeg har betalt den nye fakturaen til gammelt kontonummer. Hva gjør jeg?

    Alle kan gjøre feil. Vi ordner dette for deg. Vi sender deg en påminnelse på SMS om at du må huske riktig kontonummer neste gang.

  • Hva gjør jeg med ubetalte fakturaer produsert før desember?

    Fakturaer med det gamle kontonummeret skal fortsatt betales til det gamle kontonummeret. Det er kun fakturaer produsert fra og med 1. desember som skal betales til det nye kontonummeret.

  • Hva er det nye kontonummeret til Helgeland Kraft Strøm?

    Det nye kontonummeret vårt er 4516.33.92732.

Spørsmål bedrift

  • Hvordan faktureres vi for strømmen?

    For bedrifter som er utenfor Helgeland Kraft sitt nettområde kommer strøm og nettleie på to ulike fakturaer. Bedrifter i Helgeland Kraft sitt nettområde får strøm og nettleie samlet på en faktura. 

    Vi tilbyr både EHF, Avtalegiro og eFaktura på våre avtaler, og enkelte avtaler forutsetter oppretting av eFaktura for å slippe faktureringskostnader. Dette opprettes i bedriften sin nettbank. Det kan også gjøres via min side. 

    Helgeland Kraft fakturerer alle sine kunder månedlig, med 16 dagers betalingsfrist på faktura, hvis ikke annet er avtalt. 

    Dersom du skal utsette betalingen en måned kan dette gjøres via min side så fremt ingenting står utestående hos oss og beløpet på faktura ikke er for høyt. Ta kontakt med kundesenteret dersom du ønsker betalingsutsettelse på over en måned. 

  • Hvordan endrer jeg kontaktopplysningene til bedriften?

    Dersom du ønsker å endre bedriftens kontaktopplysninger kan du selv gjøre dette ved å logge inn på min side.

    Husk å melde inn endringen til bedriftens nettselskap. Hvis ikke dette gjøres risikerer vi at nettselskapet sin informasjon overstyrer vår, og endringen går tilbake til den informasjonen nettselskapet har. 

    Dersom bedriften bytter organisasjonsnummer må vi kontaktes direkte.

Enova

  • Får vi dekt hele kostnaden i prosjektet?

    Nei, Enova dekker opp til 50 % av merkostnadene til prosjektet. Prosentandelen avhenger av hvilket program det søkes fra. 

  • Passer dette for min bedrift?

    Dersom du er usikker på om dette er noe for din bedrift, kan du ta direkte kontakt med Enova sine rådgivere helt kostnadsfritt på tlf 08049

App

  • Jeg får ikke logget inn i appen

    Har du lastet ned vår nye app og laget ny bruker? Hvis du har gjort det og fortsatt ikke får logget inn kan du sende oss en e-post til kundesenter@helgelandkraft.no. Merk at man skal bruke samme innlogging i appen som på minside.

  • Jeg får ikke opp alle strømmålerne mine

    Når du lager en bruker i appen vil du få oversikt over alle strømmålere som er registrert på ditt personnummer. Hvis noen strømmålere ikke vises står de mest sannsynlig registrert på en annen person eller bedrift. For å få oversikt over disse målerne må man inntil videre lage en egen bruker med e-postadressen som er registrert på de respektive kundeforholdene. Hvis anlegget er registrert på deg som privatperson og fortsatt ikke vises kan du sende en e-post til kundeservice@helgelandkraft.no

  • Jeg må logge inn i appen hver gang jeg åpner den

    Appen er i stadig utvikling og inntil videre må man logge inn hver gang man åpner appen, men en løsning for å kunne være innlogget hele tiden er like rundt hjørnet.

  • Kan jeg ha appen både på mobil og nettbrett?

    Du kan laste ned appen på både mobil og nettbrett, så lenge disse er Android eller IOS.