På én faktura

Helgeland Krafts nett- og strømkunder får både nettleie og strømforbruk på en og samme faktura, og dersom du har e-faktura slipper du å motta papirfaktura i postkassen din.


Gjennomfakturering

– Internt i Helgeland Kraft tilbyr vi gjennomfakturering, noe som betyr at våre kunder mottar faktura på nettleie og strømforbruk på en og samme faktura. Det er ingen selvfølge med andre strøm- eller nettselskap. Om man bruker et annet strømselskap er hovedregelen at man mottar to fakturaer med mindre det foreligger en gjennomfaktureringsavtale mellom de to selskapene, forteller kunderådgiver Kent-Arne Toven i Helgeland Kraft.

Nettleie er det du betaler for at strømmen skal transporteres frem til deg. Nettleie betales til det lokale nettselskapet.

Strøm er forbruket ditt, og dette betales til ditt strømselskap. Helgeland Kraft har ulike strømavtaler, og som strømkunde kan du selv velge den som passer deg og ditt behov.


E-faktura og avtalegiro

Dersom man ikke ønsker å motta papirfaktura fra Helgeland Kraft må man opprette e-faktura (elektronisk faktura) eller e-postfaktura.
Med e-faktura får man varsel i mobilbank, nettbank og på e-post når det har kommet ny e-faktura, og denne må godkjennes før den blir betalt.
En avtalegiro er en avtale man oppretter med banken som gjør at regningen blir betalt automatisk på forfallsdato. 
– Helgeland Kraft er pliktige til å sende ut faktura, selv om kunden har opprettet avtalegiro. Det betyr at kundene må opprette e-faktura eller epostfaktura for å slippe å motta faktura i postkassen. Noen kunder har lurt litt på dette, derfor ønsker vi å informere om det, sier Toven.