Våre tjenester er under oppgradering

Min Side, målertelefonen og appen er dessverre ikke tilgjengelig i morgen onsdag 20. juni.  

Vi beklager dersom dette fører til ulemper for deg. 

Stipulert strømregning?

Mange strømkunder lurer på hvorfor de får stipulert strømregning selv når de har lest av strømmen. Laila Sandvik ved kundeservice gir deg svaret. 

Strømregningen beregnes etter strømforbruk mellom den første i hver måned. For eksempel fra 1. oktober til 1. november.

– Mange leser av strømmen den 29. eller 30. hver måned. Da blir det 1-2 dager med et stipulert strømforbruk på strømregninga, forklarer Sandvik.

Skal strømregninga være 100 prosent riktig etter forbruk, må man derfor lese av strømmen den 1. hver måned. Man kan nemlig ikke sette samme målerstand den 29. som den 1, da får man 2 dager med 0 i forbruk, noe man ikke har.

– Men, det er selvsagt bedre at kundene leser av strømmen jevnlig, uansett dag, enn at de ikke gjør det på mange måneder. 

Når man mottar en stipulert strømregning er beløpet estimert utfra siste avlesning og siste årsforbruk. Jo oftere man leser av, jo mer riktig blir årsforbruket som det estimeres fra.

– Dersom vi stipulerer for mye vil dette selvsagt trekkes i fra på neste strømregning, sier Sandvik.

Noen ganger stipuleres det for mye, og andre ganger stipuleres det for lite.

– Det er historikken på hvert eneste anlegg som er avgjørende da en husstands forbruk kan variere ganske mye fra et år til et annet. Det er derfor bare fordeler ved å lese av strømmen.
For kundeservice betyr dette at regningene som sendes ut blir så riktige som mulig.
   
Kundeservice gir gjerne en liten påminnelse til kundene når de snakker sammen på telefon. Noen ganger kjører de sms-kampanjer med en påminnelse til dem som ikke har lest av strømmen på en stund, samt sosiale medier og på selve fakturaen.

– Jeg anbefaler kundene å lese av strømmen så ofte som mulig, helst månedlig, oppfordrer Sandvik.