Du får ikke gebyr på faktura om du har eFaktura eller om du mottar din faktura på e-post. Dersom du mottar faktura pr. post vil det påfølge et fakturagebyr på 6 kr eks. mva. / 7,50 kr inkl. mva.
Ønsker du å endre utsendelsesmetode for faktura - ta kontakt med vårt kundesenter på 751 00 700 eller kundesenter@helgelandkraft.no.
Får jeg nettleie og strøm på samme faktura?
Kunder som har Linea eller Arva (tidligere Nordlandsnett) som nettleverandør får nettleie og strøm på samme faktura.
Alle andre kunder får nettleie på egen faktura fra nettleverandør, og strøm på egen faktura fra oss. Vi jobber per i dag med å kunne tilby gjennomfakturering for flere nettområder i Norge, slik at det i fremtiden vil det være mulig å få samlefaktura for flere kunder.
Kan jeg utsette betalingen?
Dersom du ønsker å utsette betalingen av faktura må du kontakte kundesenteret før forfallsdato. Tar du kontakt på forfallsdato eller senere, har vi ingen mulighet til å tilby utsettelse av forfallsdato.
Vær oppmerksom på at det tilkommer forsinkelsesrenter på utsatte fakturaer etter gjeldende satser.
Hvor leverer jeg måleravlesning
Alle kunder i Norge er tilbudt automatisk strømmåler, og disse trenger ikke lese av måleren.
De som ikke har automatisk strømmåler bør sende inn måleravlesing før utgangen av måneden for å få mest mulig riktig måleverdier på faktura.
Det er ditt nettselskap som er ansvarlig for å hente inn din måleravlesning, og dersom nettselskapet endrer eller oppdaterer dine måleverdier etter fakturering, vil endringene komme på neste faktura.
Hva gjør jeg hvis strømforbruket mitt er feil?
Vi henter ditt strømforbruk fra ditt nettselskap daglig via Elhub, uavhengig av om du har automatisk eller stipulert avlesning. Det er ditt nettselskap som er ansvarlig for å hente inn og registrere dine forbruksverdier i Elhub, og dersom verdiene er feil, er det ditt nettselskap du eventuelt må kontakte. Vi som strømleverandør er pliktig til å fakturere i henhold til verdiene som er registrert i Elhub.
Dersom ditt nettselskap oppdaterer eller endrer til verdier etter fakturering, vil eventuelle korrigeringer komme på neste faktura.
Hvor ofte får jeg faktura?
Helgeland Kraft Strøm fakturerer etterskuddsvis og sender ut faktura en gang hver måned, som regel rundt den 10.
Det kan derimot være årsaker som gjør at faktura sendes ut senere eller at du mottar mer enn én faktura per måned. Hvis du har spørsmål om faktura eller savner faktura - ta kontakt med vårt kundesenter på 751 00 700 eller kundesenter@helgelandkraft.no
Hvordan oppretter jeg eFaktura?
eFaktura opprettes enkelt i din nettbank ved å velge "ja takk til alle" eller "alltid eFaktura". Gjennom dette valget oppretter du eFakturaavtale med alle bedrifter du er kunde hos, inkludert oss. Ganske enkelt!
Ved å opprette eFaktura kommer din faktura ferdig utfylt i nettbanken din, men dersom du ikke har AvtaleGiro må faktura godkjennes for betaling. Er du godkjent for eFaktura i nettbanken, men mottar fortsatt ikke eFaktura? Ta kontakt med vårt kundesenter på 751 00 700 eller kundesenter@helgelandkraft.no, da det kan være innstillinger på ditt kontaktkort som overstyrer.
Vår nettside bruker informasjonskapsler (cookies) for å kunne gi deg en bedre brukeropplevelse
Les mer
Om bruk av cookies
På noen deler av www.helgelandkraft.no benyttes informasjonskapsler, såkalte cookies. På sider som krever pålogging (Min side) vil det lagres informasjon om hvem du er slik at du slipper å skrive inn hvem du er neste gang du besøker siden.
Vi samler også inn anonym informasjon om hva de enkelte brukerne gjør på våre sider. Dette gjør vi for å kunne forbedre våre tjenester. Vi bruker ikke cookies for å samle sensitiv personlig informasjon. Du kan til enhver tid gjøre endringer i nettleseren din og blokkere cookies. Ved å blokkere alle cookies kan du miste tilgangen til deler av vår hjemmeside.