Kundeservice

Hva kan vi hjelpe deg med?

Lars-Andreas Østvik
Leder bedriftssalg
75 10 04 23
Lilliann Sørensen
Bedriftsrådgiver
751 00 207
Trond Skaland
Bedriftsrådgiver
75 10 01 07

Vanlige spørsmål

  • Hvordan faktureres vi for strømmen?

    For bedrifter som er utenfor Helgeland Kraft sitt nettområde kommer strøm og nettleie på to ulike fakturaer. Bedrifter i Helgeland Kraft sitt nettområde får strøm og nettleie på en faktura. 

    Vi tilbyr både Avtalegiro og eFaktura på våre avtaler, og enkelte avtaler forutsetter oppretting av eFaktura for å slippe faktureringskostnader. Dette opprettes i bedriften sin nettbank. Det kan også gjøres via min side. 

    Helgeland Kraft fakturerer alle sine kunder månedlig, med 16 dagers betalingsfrist på faktura. 

    Dersom du skal utsette betalingen en måned kan dette gjøres via min side så fremt ingenging står utestående hos oss og beløpet på faktura ikke er for høyt. Ta kontakt med kundesenteret dersom du ønsker betalingsutsettelse på over en måned. 

  • Hvordan endrer jeg kontaktopplysningene til bedriften?

    Dersom du ønsker å endre bedriftens kontaktopplysninger kan du selv gjøre dette ved å logge inn på min side.

    Husk å melde inn endringen til bedriftens nettselskap. Hvis ikke dette gjøres risikerer vi at nettselskapet sin informasjon overstyrer vår, og endringen går tilbake til den informasjonen nettselskapet har. 

    Dersom bedriften bytter organisasjonsnummer må vi kontaktes direkte.

  • Hva er fastpris?

    Fastpris betyr at du betaler samme pris for strømmen uansett hvordan markedsutviklingen er, omtrent som fastrente. Med fastpris vet du på forhånd hvor mye du skal betale for strømmen du bruker i hele avtaleperioden.

    Summen på faktura varierer i avtaleperioden kun ut fra hvor mye strøm du har brukt.

  • Hva er elsertifikat?

    Elsertifikat er en statlig avgift som skal bidra til økt produksjon av fornybar energi. Elsertifikatmarkedet er felles for Norge og Sverige og ble vedtatt av stortinget i 2012. Prisen på elsertifikater kan variere ut fra innkjøpsprisen.

    Alle våre produkter er inkludert elsertifikat med midre noe annet er spesifisert.

  • Hva er forskjellen mellom spot og variabel avtale?

    Spotpris, også kalt innkjøpspris, er den prisen Helgeland Kraft kjøper inn strømmen for på strømbørsen. Spotprisen endrer seg fra time til time og man får derfor med seg alle svingningene i markedet. For de kundene som enda ikke er timesmålte, bruker vi Nord Pool sin månedlige spotpris for det området kunden bor i som grunnlag for fakturering. Dette følger retningslinjer satt av Konkurransetilsynet.

    Variabel pris settes i forkant og prises ut fra utviklingen i markedet og konkurransen mellom strømleverandørene. Avtalen er litt mer forutsigbar ettersom kunden vet prisen i forkant.

  • Hva er et prisområde?

    Strømprisen i Norge er delt inn i 5 prisområder. Vi fakturerer kundene våre ut fra hvilket område måleren står i. 

    Du kan lese mer om prisområder på Statnett sine internettsider. 

  • Hva er opprinnelsesgaranti?

    Opprinnelsesgaranti sikrer at det blir produsert like mye fornybar energi som du bruker. Selv om strømmen du får inn i veggen kan komme fra ikke-fornybare kilder, kommer den finansielt fra 100 % fornybar energi. Opprinnelsesgarantier bidrar til å øke etterspørselen etter fornybar energi og er energiens varedeklarasjon.

    Her kan du lese mer om opprinnelsesganti fra verdens vakreste vannkraftanlegg, Øvre Forsland.

Kontakt oss

Åpent: 07:45 - 15:15

Ring oss på

751 00 033

Send oss en:

E-post

Adresse

Helgeland Kraft AS
Postboks 702,
8654 Mosjøen