Vi bytter kontonummer og fakturadesign

I desember sender vi ut vår første faktura med nytt kontonummer og design

Nytt kontonummer

På vår nye faktura er den største endringen, foruten det visuelle, vårt nye kontonummer. Vårt nye kontonummer skal kun benyttes på faktura produsert fra og med desember 2020. Sitter du med en gammel faktura skal du derfor betale til vårt gamle kontonummer. 

For våre kunder med eFaktura/AvtaleGiro har vi allerede oppdatert fakturaen med riktig kontonummer og man trenger derfor ikke endre på avtalene man har.

Nytt design

Med vårt nye moderne design vil det være enklere oversikt over hva man skal betale på første side, mens de påfølgende sidene vil vise spesifisert forbruk og lovpålagt informasjon.

Hvis man har flere anlegg med samlefaktura vil man på første side se det man skal betale totalt, mens man på de påfølgende sidene vil kunne se spesifisert per anlegg på en langt mer oversikt måte enn tidligere.

Bakgrunnen til at vi har fått ny faktura og nytt kontonummer

På grunn av krav fra myndighetene om et funksjonelt skille mellom nettselskap og strømselskap i Norge ble Helgeland Kraft nødt til å gjøre noen endringer. En av disse endringene er at nettselskapet vårt har endret navn til Linea. En annen er at Linea og Helgeland Kraft Strøm ikke kan ha samme kundedatabase, og vi måtte derfor lage en ny fra bunnen av. I den sammenheng måtte vi lage en helt ny faktura og opprette nytt kontonummer.

Les mer om kravene fra myndighetene her.

Av Ine Marie Ankersen, sist oppdatert 27/11-20

Spørsmål og svar

  • Hva gjør jeg med eFaktura?

    Hvis du har en eFaktura-avtale med oss fra før vil den bli automatisk oppdatert med vårt nye kontonummer.

  • Hva gjør jeg med AvtaleGiro?

    Hvis du allerede har AvtaleGiro med oss vil den bli oppdatert automatisk med vårt nye kontonummer.

  • Jeg har betalt den nye fakturaen til gammelt kontonummer. Hva gjør jeg?

    Alle kan gjøre feil. Vi ordner dette for deg. Vi sender deg en påminnelse på SMS om at du må huske riktig kontonummer neste gang.

  • Hva gjør jeg med ubetalte fakturaer produsert før desember?

    Fakturaer med det gamle kontonummeret skal fortsatt betales til det gamle kontonummeret. Det er kun fakturaer produsert fra og med 1. desember som skal betales til det nye kontonummeret.

  • Hva er det nye kontonummeret til Helgeland Kraft Strøm?

    Det nye kontonummeret vårt er 4516.33.92732.

  • Hvordan betaler jeg fra en utenlandsk bankkonto?

    Følgende informasjon må benyttes ved betaling fra utenlandske banker:

    • Helgeland Kraft Strøm AS
    • IBAN: NO0845163392732
    • SWIFT: HELGNO21
    • Bank: Helgeland Sparebank
  • Hvordan har Helgeland Kraft Strøm informert om kontoendringen?

    Vi informerer om endringen på selve fakturaen. Vi har fortsatt tilgang til det gamle kontonummeret og alle som betaler til feil kontonummer vil bli varslet av oss.

  • Hva gjør jeg med EHF-faktura?

    Det kommer en beskjed om endring av kontonummer til regnskapssystemet når du behandler en EHF-faktura som har fått nytt kontonummer. Du vil da få et valg om å godkjenne denne endringen og oppdatere leverandørregistret. Gjør du dette vil alt gå som normalt neste gang vi sender faktura.

  • Hvordan får man samlefaktura?

    Send en e-post til kundesenter@helgelandkraft.no med hvilke anlegg du ønsker samlet på en faktura. Send gjerne med målerID eller målepunktsid.

  • Hva gjør jeg hvis jeg har en gammel faktura med gammelt kontonummer?

    Ettersom det nye kontonummeret bare gjelder på fakturaer produsert fra og med 1. desember må du betale gamle fakturaer til vårt gamle kontonummer(4530.49.18237).

  • Når gjelder nytt kontonummer fra?

    Det nye kontonummeret gjelder for fakturaer produsert etter 1. desember 2020.

  • Blir det endring av eFakturautsteder i nettbanken?

    Ja - Det blir endret til Helgeland Kraft Strøm AS.